Δευτέρα 18 Φεβρουαρίου 2019

ΚΡΙΣΗ ΑΞΙΟΠΙΣΤΙΑΣ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΕΣ ΚΟΙΝΗΣ ΓΝΩΜΗΣ



Του Υπεύθυνου Ερευνών της OPINION POLL- Πολιτικού Αναλυτή Ζαχαρία Ζούπη

Πολιτική, πολιτικοί, θεσμοί, κόμματα φαίνεται να περιβάλλονται από απαξίωση, έλλειψη εμπιστοσύνης και αξιοπιστίας. Από δίπλα τα Μ.Μ.Ε, οι συνδικαλιστές κ.ά. Δεν πρόκειται για νέο φαινόμενο. Εμφανίστηκε σταδιακά και όλο και περισσότερο οι δείκτες μέτρησής τους εντόπιζαν ανησυχητική άνοδο, επικίνδυνες διαστάσεις. Η πλήρης αναντιστοιχία λόγων και έργων από τον ΣΥΡΙΖΑ τόνωσε την απογοήτευση, την αμφισβήτηση απέναντι συνολικά στο Πολιτικό Σύστημα. Δεν είναι τυχαία η αποχή από τις Εκλογές του Σεπτεμβρίου που έφτασε το 50%. Είχε μεσολαβήσει και ένα Δημοψήφισμα που θα μείνει στην Ιστορία πως μια Κυβέρνηση παραβλέπει την λαϊκή βούληση, κάνοντας τούμπα λίγες ώρες μετά την δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων. Όλα δε όσα έχουν γίνει αυτά τα χρόνια και τους τελευταίους μήνες ( πολιτικές μεταγραφές, Κυβέρνηση χωρίς ουσιαστική δεδηλωμένη, βουλευτές που πρόθυμα δηλώνουν ότι θα ψηφίζουν ότι φέρνει προς ψήφιση η Κυβέρνηση, συνεχής σκανδαλολογία χωρίς να αποδεικνύεται τίποτα κ.ά) συσσώρευσαν κι άλλα σύννεφα. 

Αυτή η περιρρέουσα ατμόσφαιρα αυξάνει τον αριθμό των πολιτών που αισθάνεται « εκτός των τειχών», που δεν εμπιστεύεται κανένα και αυτό από μόνο του ανοίγει τον δρόμο σε ακροδεξιές λύσεις. Καθοριστική είναι η ευθύνη του ΣΥΡΙΖΑ για αυτό κι ας προτείνει δήθεν προοδευτικά μέτωπα κατά της ακροδεξιάς που ως τέτοια καθορίζει την Ν.Δ , ενώ κυβερνούσε τέσσερα χρόνια με τμήμα της και ακόμα και σήμερα στηρίζεται. Γι αυτό χρειάζεται μια αλλαγή που θα φέρει την ελπίδα και ταυτόχρονα θα επαναφέρει μια νέα πίστη στην θεσμική οργάνωση της κοινωνίας.
Μέσα σ΄αυτό το κλίμα, οι δημοσκοπήσεις αντιμετωπίζονται από σημαντικό τμήμα της κοινής γνώμης ως κατευθυνόμενες, αναξιόπιστες. Έτσι οι έρευνες κοινής γνώμης κινδυνεύουν να μην αντιμετωπίζονται ως εικόνα, ως επιστημονικό εργαλείο ανάλυσης ,αλλά και ως τρόπος επίδρασης στους συσχετισμούς. Σ αυτήν την κατεύθυνση συντελεί ο μύθος ότι οι έρευνες πέφτουν σταθερά έξω, ενώ αυτοί που την καλλιεργούν γνωρίζουν ότι πάντα οι έρευνες έπεφταν μέσα στο ποιος θα νικήσει. Άντε να επεφταν έξω στην διαφορά.  Σ αυτή την κατεύθυνση συντελεί το φαινόμενο να υπάρχουν αυτή την περίοδο εταιρείες που δίνουν διψήφια διαφορά υπέρ της Ν.Δ και δύο – τρεις που την δίνουν στις τέσσερις μονάδες.  Το ίδιο και η δημοσίευση ερευνών από Εταιρείες που δεν έχουν το δικαίωμα ή πολύ περισσότερο που δεν υφίστανται.
 Αυτή η κατάσταση πρέπει να αντιμετωπιστεί. Η κάθε εταιρεία έχει ευθύνη.Κάποια στιγμή ανοίγουν οι κάλπες και όλα αποκαλύπτονται.Εκείνη την ώρα πρέπει όμως να σημειώνεται ποιοι έπεφταν μέσα και ποιοι όχι. Είμαι υπερήφανος που η ΟPINION POLL διαχρονικά έχει πέσει μέσα για τα αποτελέσματα σε Δημοτικές και Βουλευτικές εκλογές. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι αποτέλεσε μία από τις τρεις εταιρείες της χώρας που το Ευρωκοινοβούλιο επέλεξε τις έρευνές τους για να βγάλει το Ευρωβαρόμετρο για την Ελλάδα. Τίποτα δεν είναι τυχαίο.